چگونه فکر کردن به آینده زندگی را شادتر می کند؟


فرارو- برای لحظه ای تصور کنید که به دنیای کارمایی ارل منتقل شده اید. بسته به سن خود، ممکن است چند تار موی سفید و چین و چروک بیشتری داشته باشید و ممکن است به تغییراتی در وضعیت مالی خود امیدوار باشید. اما آیا شخصی که تصور می کنید اساساً شبیه شما امروز است؟ یا نسبت به آینده خود احساس عجیبی دارید؟ بر اساس انبوهی از مطالعات روانشناختی در دهه گذشته، پاسخ افراد به این سؤالات اغلب بسیار متفاوت است، که منعکس کننده یافته های شگفت انگیزی در مورد تمایلات رفتاری آنهاست.

به گزارش فرارو به نقل از بی بی سی; برخی از مردم درک روشنی از آینده خود دارند که به هویت فعلی آنها بسیار نزدیک است. این افراد نسبت به پول خود مسئولیت بیشتری دارند و در مورد نحوه رفتار با دیگران اخلاقی تر هستند. آنها مشتاق هستند طوری رفتار کنند که در سال های آینده زندگی را برای آنها آسان تر کند.

اما بسیاری دیگر در تصور خود آینده خود به عنوان دنباله ای برای خود فعلی خود مشکل دارند. این افراد کمتر مسئول رفتار خود هستند. تقریباً گویی آنها آینده خود را به عنوان یک فرد جداگانه می بینند که ارتباط چندانی با هویت فعلی آنها ندارد، بنابراین کمتر نگران پیامدهای بلندمدت اعمال خود هستند.

تقریباً مطمئناً می توانید آینده خود را به عنوان رابطه ای در نظر بگیرید که باید آن را پرورش دهید. خوشبختانه راهکارهای ساده ای برای تقویت حس همدلی و شفقت نسبت به فردی که در آینده خواهید بود وجود دارد که نتایج مثبتی از نظر سلامتی، شادی و امنیت مالی خواهد داشت.

ریشه های فلسفی:

انگیزه و الهام تحقیقات روانشناختی اخیر در مورد آینده را می توان در نوشته های فیلسوفانی مانند جوزف باتلر در قرن هجدهم یافت. باتلر در سال 1736 نوشت: «اگر خود یا شخص امروز با فرد یا فرد فردا یکسان نیست، بلکه مانند دیگران است، خود امروز واقعاً برایش مهم نیست که فردا چه اتفاقی برایش می‌افتد، درست مانند هر چیزی که ممکن است برای یک غریبه اتفاق بیفتد.»

این نظریه بعدها توسط فیلسوف انگلیسی درک پارفیت توسعه یافت و از آن دفاع کرد. کار پارفیت توجه محقق جوانی به نام هال هرشفیلد را به خود جلب کرد. هرشفیلد می گوید: استادیار بازاریابی، تصمیم گیری رفتاری و روانشناسی در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس. ایده قانع کننده ای بود. هرشفیلد حدس می‌زند که قطع ارتباط با خود آینده ما ممکن است بر بسیاری از عناصر غیرمنطقی رفتار فعلی ما، از جمله عدم تمایل ما به پس‌انداز برای دوران بازنشستگی‌مان، روشن کند.

برای تأیید این حدس، هرشفیلد باید راهی برای اندازه گیری درجه «سازگاری با خود آینده» پیدا می کرد. او تصاویر ساده ای کشید که شامل دو جفت دایره بود که هر یک نمایانگر حال و آینده بود. دایره‌ها با درجات مختلفی از همپوشانی ترسیم شدند و شرکت‌کنندگان باید تشخیص می‌دادند که کدام جفت از دایره‌ها میزان شباهت و ارتباطی که با آینده خود در 10 سال آینده احساس می‌کنند را بهتر توصیف می‌کنند.
نمودار هرشفیلد از جفت دایره هایی که خود فعلی و خود آینده را نشان می دهند. (منبع: Hell Hershfield، منتشر شده در Judgment and Decision-Making، 2009)

هرشفیلد سپس پاسخ های شرکت کنندگان را به مقیاس های مختلف برنامه ریزی مالی مقایسه کرد. در یک آزمایش، به شرکت‌کنندگان سناریوهای مختلفی داده شد که بر اساس آن‌ها می‌توانستند یک پاداش کوچک زودتر یا یک پاداش بزرگتر دریافت کنند. همانطور که انتظار می رفت، شرکت کنندگانی که احساس ارتباط بیشتری با آینده داشتند، بیشتر منتظر پاداش های بیشتر بودند.

هرشفیلد به پس‌اندازهای فعلی شرکت‌کنندگان نگاه کرد تا ببیند آیا این تمایل به برنامه‌ریزی مالی درست با رفتار آنها در زندگی واقعی مطابقت دارد یا خیر. همانطور که انتظار می رفت، او دریافت که هر چه شرکت کنندگان بیشتر احساس کنند با آینده خود ارتباط دارند، پول بیشتری برای آینده پس انداز خواهند کرد.

بازگشت به آینده:

هرشفیلد در تحقیقات بعدی خود این پدیده را در بسیاری از زمینه های دیگر زندگی بررسی کرد. به عنوان مثال، در سال 2018، او دریافت که احساس تعلق به آینده افراد می تواند رفتار ورزشی و سلامت کلی آنها را پیش بینی کند. به نظر می رسد که اگر آینده خود را قویاً شناسایی کنید، تمایل بیشتری به مراقبت از بدن خود دارید تا اطمینان حاصل کنید که در سال های آینده از سلامتی بهتری برخوردار خواهید شد.

سایر آزمایش‌ها نشان داده‌اند که افرادی که در معیارهای خودکارآمدی نمره بالاتری می‌گیرند، استانداردهای اخلاقی بالاتری نسبت به کسانی دارند که در شناسایی آینده‌شان مشکل دارند، مانند کسانی که کمتر در آزمون‌ها تقلب می‌کنند. به گفته هرشفیلد: اگر افراد رابطه بهتری با خود آینده خود داشته باشند، توانایی آنها در تشخیص پیامدهای تصمیمات فعلی بر خود آینده آنها افزایش می یابد و این توانایی به آنها کمک می کند تا رفتار خود را کنترل کنند.

هرشفیلد در سال 2020 اذعان کرد که توانایی یا ناتوانی یک فرد در تعیین آینده خود می تواند اثرات بلندمدتی بر سلامت و رفاه کلی او داشته باشد. یافته‌های یک مطالعه طولی که بیش از 4000 شرکت‌کننده را به مدت یک دهه دنبال کرد، نشان داد که درجه‌ای از سازگاری با خود آینده یک فرد در ابتدای مطالعه می‌تواند میزان رضایت آن فرد از زندگی را در 10 سال آینده پیش‌بینی کند.

مهمتر از همه، این نتیجه حتی زمانی که هرشفیلد سلامت اولیه شرکت کنندگان را تحت نظر داشت، صادق بود. این یافته این احتمال را از بین برد: افرادی که احساس می‌کردند با آینده‌ی خود مرتبط هستند، آزمایش را با رضایت بیشتری از زندگی آغاز کردند و سپس به همین شکل باقی ماندند. در عوض، به نظر می‌رسد که رضایت بیشتر در پایان آزمایش نتیجه همه آن رفتارهای مثبت است، رفتارهایی مانند پس‌انداز مالی و افزایش ورزش که زندگی مشترک را آسان‌تر می‌کند.

چشم انداز آینده:

چگونه فکر کردن به آینده زندگی را شادتر می کند؟در پس این نتایج، دانشمندان علوم اعصاب شروع به بررسی دقیق‌تر فرآیند مغزی پشت این پدیده کرده‌اند و به دنبال پاسخ به این سوال هستند که چرا برای بسیاری از مردم تشخیص خود آینده دشوار است.

مگان مایر، استادیار کالج دارتموث در نیوهمپشایر، ایالات متحده، اخیراً از شرکت کنندگان در مطالعه خواسته است تا همپوشانی توالی آینده خود را در مقاطع زمانی مختلف تخمین بزنند. در یکی از این آزمایش‌ها، شرکت‌کنندگان باید شباهت‌های فعلی و آینده خود را با بررسی همپوشانی دو دایره که بسیار شبیه آزمایش‌های هرشفیلد بود، تخمین می‌زدند. آنها این را چندین بار تکرار کردند در حالی که خود را در 3 ماه، 6 ماه، 9 ماه و یک سال آینده تصور می کردند.

اگر آینده خود را با قدرت دوقلوی کنید، بیشتر مشتاق خواهید بود که از بدن خود مراقبت کنید تا مطمئن شوید در سال های آینده در سلامتی بهتری خواهید بود.

به گفته هرشفیلد، مایر همچنین دریافت که میانگین درک کلی شرکت‌کنندگان از آینده‌شان به سرعت از عزت نفس فعلی‌شان دور شد و حس قطع ارتباط در یک دوره سه ماهه ظاهر شد. اما جالب اینجاست که این تغییر همزمان با نقاط زمانی بعدی برطرف شد. بنابراین، تفاوت جزئی بین نه ماه و یک سال وجود داشت و می‌توان حدس زد که اگر نقاط زمانی دورتر را در مطالعه لحاظ می‌کردیم، همین نتیجه حاصل می‌شد. مایر بیان می‌کند که دیدگاه آن‌ها نسبت به آینده‌شان «ابهام‌تر» و کمتر جزئیات می‌شود.

این همچنین در نتایج اسکن‌های MRI عملکردی منعکس شد، که شواهد جالبی نشان داد که ما واقعاً در سطح عصبی به شخص دیگری فکر می‌کنیم وقتی به آینده خود فکر می‌کنیم. علاوه بر در نظر گرفتن خود در زمان های مختلف در آینده، از شرکت کنندگان خواسته شد که به یک غریبه مانند سیاستمدار آنگلا مرکل فکر کنند.

همانطور که شرکت کنندگان در جدول زمانی پیش رفتند – که خود را در شش ماه آینده تصور می کردند – فعالیت مغز آنها شبیه واکنش به افکار یک سیاستمدار شد. مایر می گوید: «همانطور که به سمت آینده حرکت می کنید، تصوری که از خود دارید با تصوری که از آنگلا مرکل دارید تفاوت چندانی ندارد. “این با این ایده فلسفی مطابقت دارد که رفتار شما با آینده دورتان شبیه رفتار یک غریبه است.”
چگونه فکر کردن به آینده زندگی را شادتر می کند؟ما تلاش می کنیم خود را پیر تصور کنیم، اما اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم، به نفع ما خواهد بود (منبع: گتی ایماژ)

چیزهایی که کاش می دانستم:

با توجه به مزایای فراوانی که برای امنیت مالی، سلامتی و رفاه کلی ما دارد، طبیعی است که ندانیم آیا می توانیم حس ارتباط خود را با خود آینده خود تقویت کنیم یا خیر.

تحقیقات هرشفیلد چندین پیشنهاد را ارائه می دهد. در یک سری آزمایش، شرکت کنندگان او وارد یک محیط واقعیت مجازی با آواتارهای شخصی شدند که ظاهر 70 ساله آنها را شبیه سازی می کرد. همانطور که انتظار می رفت، آنها احساس ارتباط بیشتری با آینده خود داشتند و در فرآیند تصمیم گیری بعدی، مسئولیت مالی بیشتری پیدا کردند، به عنوان مثال، احتمال اینکه پولی را برای بازنشستگی کنار بگذارند، بیشتر شد. برنامه های ویرایش عکس زیادی وجود دارد که به شما امکان می دهد چهره سالخورده خود را ببینید، و این نوع فناوری را می توان در برنامه های آموزشی گنجاند تا افراد را تشویق کند تا با دقت بیشتری در مورد رفاه آینده خود فکر کنند.

برای آزمایش این یافته، می توانید یک تمرین تخیلی ساده را در نظر بگیرید، مثلاً برای 20 سال آینده برای خود نامه بنویسید، چیزهایی را که در حال حاضر برای شما مهم هستند و برنامه های خود برای دهه های آینده را یادداشت کنید. درست مانند دیدگاه آواتارهای پیر، این تمرین ساده افراد را ترغیب می کند که بیشتر با خود آینده خود ارتباط برقرار کنند و در نتیجه خود را برای تغییرات رفتاری مثبت آماده کنند.

مطالعات هرشفیلد نشان داده است که این ورزش مدت زمانی را که افراد برای ورزش در هفته‌های بعدی صرف می‌کنند افزایش می‌دهد، که نشانه‌ای از این تغییر مثبت است زیرا آنها شروع به جدی گرفتن سلامت طولانی مدت خود می‌کنند. اگر شما نیز مشتاق انجام این تمرین هستید، هرشفیلد پیشنهاد می‌کند که می‌توانید با نوشتن یک پاسخ آینده، تأثیرات مثبت آن را تقویت کنید، زیرا این باعث می‌شود دیدگاهی بلندمدت داشته باشید.

همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، هرشفیلد تحقیقات خود را در زندگی خود به کار می گیرد. به عنوان مثال، زمانی که با استرس ها و ناامیدی های والدین مواجه می شود، سعی می کند خود را به جای آینده اش قرار دهد تا تصور کند که ممکن است امروز چه واکنشی نسبت به رفتار خود نشان دهد. او می گوید: سعی می‌کنم به این فکر کنم که آیا آینده‌ام به رفتاری که با خودم می‌کنم افتخار می‌کند یا خیر.

ممکن است شروع یک “مکالمه” با یک موجود خیالی عجیب به نظر برسد، اما زمانی که آینده شما در ذهن شما زنده شود، فداکاری های شخصی کوچک لازم برای حفظ سلامتی و رفاه شما بسیار آسان تر خواهد شد و در سال های آینده شما برای آن پاداش خواهید گرفت.

منبع: بی بی سی:


تمامی اخبار به صورت تصادفی و رندومایز شده پس از بازنویسی رباتیک در این سایت منتشر شده و هیچ مسئولتی در قبال صحت آنها نداریم