رژیم مایعات چیست و آیا برای فرد خطرناک است؟


رژیم مایعات یکی از رژیم هایی است که افراد به آن می روند. این رژیم محدود به مایعات است تا فرد بتواند به سرعت وزن خود را کاهش دهد. اما این رژیم ها چقدر بی خطر هستند و چقدر موثر هستند؟

به گزارش بی بی سی، انواع مختلفی از رژیم های مایع وجود دارد، اما هدف مشترک همه آنها کاهش وزن سریع با مصرف کالری کمتر است.

یکی از محبوب ترین رژیم های غذایی مایعات در روز، رژیم های میوه و سبزیجات هستند که ادعا می کنند بدن را سم زدایی و پاکسازی می کنند. نوع دیگر سوپ ها و رژیم های کم کالری است.

اما کارشناسان هشدار می دهند که این رژیم های افراطی سلامت مردم را به خطر می اندازند و برای اکثر مردم نامناسب هستند.

سرویس بهداشت ملی بریتانیا (NHS) 800 کیلو کالری در روز را برای گروه های خاص توصیه می کند. این گروه شامل افرادی است که اضافه وزن و چاقی دارند و همچنین مبتلا به دیابت نوع 2 هستند.

این رژیم که بسیار مورد استفاده و آزمایش قرار گرفته است، با نظارت و حمایت تیم پزشکی عمل می کند و تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می کند، اما سایر رژیم هایی که اغلب در اینترنت یافت می شوند، چنین نیستند.

اشلینگ پیگوت گفت: «انجمن غذای بریتانیا یکی از اعضای انجمن غذا است. «رژیم های آبمیوه برای مردم جذاب هستند زیرا می خواهند سریع به نتیجه برسند. اما رژیم گرفتن کار سختی است.

رژیم غذایی می تواند در کاهش وزن نقش داشته باشد، اما نمی توان یک فرمول را برای همه اعمال کرد.

زمانی که بازاریابان این رژیم ها افراد با وزن مناسب را هدف قرار می دهند، وضعیت نگران کننده می شود.

میوه ها و سبزیجات مواد معدنی و ویتامین های زیادی را برای بدن فراهم می کنند، اما پروتئین و چربی بسیار کمی دارند.

آب میوه حتی فیبر مورد نیاز بدن شما را تامین نمی کند مگر اینکه حاوی تکه هایی از میوه کامل، پوست یا دانه باشد. یا بعدا به آن اضافه شد.

دکتر گیل ریس، استاد تغذیه انسانی در دانشگاه پلیموث می گوید پس از یک هفته از ادامه رژیم مایعات، احساس خستگی شدید و کمبود انرژی خواهید کرد.

رژیم غذایی که از نظر مواد مغذی متعادل نباشد پاسخگوی نیاز بدن نیست و بعد از مدت ها می تواند آسیب های زیادی به بدن وارد کند.

در صورت ادامه چنین رژیم هایی، ذخایر آهن بدن کاهش می یابد و منجر به کم خونی در زنان می شود، توده عضلانی کاهش می یابد و سیستم گوارش و کبد برای کمک به ادامه فعالیت های طبیعی بدن بار سنگینی می کنند.

از دیگر عوارض این رژیم ها می توان به سردرد، سرگیجه، خستگی مفرط، اسهال یا یبوست اشاره کرد.

آبمیوه هایی که اسید طبیعی بالایی دارند ممکن است به مینای دندان آسیب بزنند. کمبود انرژی می تواند بوی نفس شما را تغییر دهد.

کاهش وزن سریع با رژیم غذایی مایع امکان پذیر است، اما خانم پیگوت فکر می کند چالش بزرگتر وضعیت “یویو” مانند این رژیم هاست. این بدان معنی است که با بازگشت فرد به عادات غذایی قبل از رژیم، خطر کاهش وزن کاهش می یابد.

رژیم های غذایی سریع بخشی از تصور غلط رایج در مورد رژیم های غذایی سمی است. این رژیم‌ها باعث ایجاد نگرش منفی نسبت به غذا می‌شوند و نتیجه این است که افراد بیشتر از کاهش وزن وزن اضافه می‌کنند.

خانم پیگوت توصیه می کند که همه باید به بدن خود گوش دهند و با آن آشنا شوند و اهداف واقع بینانه ای را متناسب با بدن و زندگی خود تعیین کنند تا نتیجه برای مدت طولانی باقی بماند، نه فقط چند هفته.

چرخه وزن:

دکتر سیمون استینسون از بنیاد تغذیه بریتانیا می گوید: رژیم های غذایی افراطی روشی پایدار برای کاهش وزن در دراز مدت نیست. زیرا وزنی که در این نوع رژیم کاهش می یابد بیشتر به دلیل از دست دادن آب و توده عضلانی است.

این رژیم‌های غذایی کوتاه‌مدت می‌توانند خطرات جدی برای سلامتی داشته باشند، از جمله افزایش خطر ابتلا به سنگ‌های صفراوی در نتیجه این رژیم‌ها.»

دکتر آستین در مورد آنچه او چرخه وزن می نامد هشدار می دهد. چرخه ای که در آن فرد در نتیجه رژیم های غذایی سریع وزن کم می کند و دوباره وزن خود را به دست می آورد. این چرخه همچنین می تواند برای بدن مضر باشد.

گزینه بهتر برای کاهش وزن این است که رژیم غذایی متنوع و متعادلی داشته باشید که شامل انواع میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، دانه ها و مغزها باشد و سعی کنید فعالیت بدنی روزانه خود را افزایش دهید.

دکتر ریس توصیه می کند به جای رژیم های سریع مانند مایعات، الکل، چیپس، بیسکویت و فست فود و رستوران های فست فود را حذف کنید، زیرا همه این غذاها کالری بیشتری نسبت به نیاز بدن به شما می دهند.

اگر بیماری زمینه ای دارید، همیشه قبل از شروع رژیم با یک پزشک عمومی یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

رژیم‌های حاوی مایعات در صورت مصرف صحیح و دقیق می‌توانند مؤثر باشند، مانند رژیم غذایی کم کالری که NHS برای افراد دارای اضافه وزن توصیه می‌کند، اما برای بسیاری از افراد رژیم‌های سختی هستند و ممکن است خطرات غیرضروری برای سلامتی داشته باشند.


تمامی اخبار به صورت تصادفی و رندومایز شده پس از بازنویسی رباتیک در این سایت منتشر شده و هیچ مسئولتی در قبال صحت آنها نداریم